Sanal Oyunlar ve Tehlikeleri Nelerdir

SANAL OYUNLAR
VE
ÇOCUKLARIMIZI BEKLEYEN TEHLİKELER

Sanal oyunlar, gerçek ve gerçek olmayan kavramların birbirine karıştırılmasına en önemlisi de davranışsal bağımlılığa yol açıyor. Şiddet ve korku içeren sanal oyunları oynayanların rüyalarında ya da tek başlarına kaldıklarında istenmeyen davranışlar şeklinde ortaya çıkabiliyor.
Oyunların etkisi altında kalan gençler ve çocuklar beğendikleri bilgisayar oyunundaki talimatları, senaryoyu uygulayarak kendine ve çevresindekilere zarar verebilmektedirler. İstenmeyen can kayıpları oluşmaktadır.


Sanal oyunlar oyunun içeriği nedeniyle şiddet davranışı olağanlaştırmaktadır. Aynı zamanda gençler ve çocuklar tanımadıkları kişiler ile tanışarak çok yönlü istismara maruz kalabilmektedir. Sanal oyunlar bu tehlikeler ile birçok ruhsal bozuklukları da beraberinde getirebilmektedir.
Saatlerce oyun oynamak;
* Obezite,
* Uyku bozuklukları,
* Baş ağrıları,
* Öfke ve agresif davranışları artırabilmektedir. Ayrıca sanal oyunlar zaman içinde davranışsal bağımlılığa dönüşebilmektedir.
Hayatı birçok alanda kolaylaştıran internetin doğru kullanılmaması gençler ve çocukları birçok tehlike ile karşı karşıya bırakmaktadır. Yaş grubuna göre oyunun içeriği, kullanılan süre uygun olursa sanal oyunların, eğitim setlerinin olumlu etkileri olabilmektedir. Genel olarak yaş grubuna göre 30 dakika ile 1-2 saati geçmeyecek şekilde internet ve sosyal ağları kullanması sınırlandırılmalıdır. Okul öncesi döneminde bu süre 30 dakikayı geçmemelidir. Dijital oyunlar, çizgi filmler vb. içerik yönünden değerlendirilmesi ve yaş gruplarına göre özenle seçilmesi gerekmektedir. Seçimler toplumsal değerler dikkate alınarak yapılmalıdır.
Genellikle çocukları dijital oyun bağımlılığına iten nedenler;
* Aile tutumları,
* Çevre ve akran etkisi,
* Oyunların etkisi olmak üzere üç ana temada toplayabiliriz.
– Aile Tutumları;
* Yanlış rol model olma,
* Teknolojiye biçilen yanlış roller,
* İş yoğunluğu,
* Bilgi eksikliği,
* Denetimsizlik,
* Bilgisizlik,
* İstenileni yapma,
* Aşırı yasaklar olarak karşımıza çıkmaktadır.
Çevre ve Akran Etkisi;
* Hayal dünyasını bulma isteği,
* Dönem özelliği,
* Keyif alma,
* Ait olma çabası,
* Asosyal olma,
* Öz güven eksikliği,
* Yanlış şehirleşme,
* Sokakların güvensizliği,
* Dijitalleşen dünya şeklinde karşımıza çıkmaktadır.
Oyunların etkisi;
* Dikkat çekiciliği,
* Fizyolojik etki,
* Bağımlılık,
* Pazarlama teknikleri,
* Akranlar arasında kabul görme şeklinde karşımıza çıkmaktadır.
Anne ve babalar öncelikle kendilerini internet kullanımı, sanal oyunlar ile ilişkili olarak değerlendirmeli ve sorgulamaları gerekmektedir. Ebeveynler olumlu rol model olmalıdır. Aile içi iletişimi artırmak ve birlikte geçirilen zamanların kalitesini artırmak oldukça önemlidir. Gençler ve çocuklar sosyal aktivitelerini artırmaları için desteklenmelidir. Ailece yapılacak etkinlikler, arkadaşlarla geçirilecek zamanlar arttıkça gençler bu tür tehlikelerden uzak kalacaktır. Böylelikle gençlerimizi ve çocuklarımızı sanal dünyadan çekerek gerçek dünyanın farkına varmalarını sağlayabiliriz.
Sonuç itibarıyla çocuğa sunulacak dijital olanaklar ve bu teknolojinin kullanımı konusunda öncelikle ailenin yeterli bilgiye sahip olması ve nasıl denetleyeceğini bilmesi ve çocuğun dijital olanaklardan bilinçli olarak yararlandırılması ve oyun bağımlılığı konusunda desteklenmesi gerekmektedir.

İbrahim Elibal
Uzman Psikolojik Danışman
www.RehberOgretmen.Biz

1 Cevap
  1. 12 Kasım 2021

Yorumunuzu Yazınız

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.